Werken bij boer.

18 september 2018 - Mengwi, Indonesië

Dag 4 1 SchoolVandaag hebben we gezien hoe de Balinese mensen thuis leven en werken. We zijn de dag gestart op de lagere school, de kinderen starten met 6 jaar en zitten dan 6 jaar op deze school. De klaslokalen en de tafels voor de leerlingen kunnen wel wat onderhoud gebruiken, de leerlingen zijn luidruchtig en het omroepsysteem zorgt voor permanente gehoorbeschadiging bij iedereen in een straal van 500 meter maar de bibliotheek zag er mooi uit en de kinderen krijgen wel goed les.

Dag 4 2 rijstNa school gingen we naar de rijstdrogerij, hier wordt de rijst op straat te drogen gelegd en als het droog is gaat het in een machine waar de buitenste schil van de rijst afgehaald wordt en de witte rijstkorrels verpakt worden in zakken van 25 kg. Dit is voor een deel voor eigen gebruik en de rest is voor de verkoop.

Dag 4 3 barung1Van hier liepen we door naar de plek waar de barung dansers ons stonden op te wachten om in een soort processie optocht met offerschalen op het hoofd naar de compound en tempel te lopen van de familie waar we op bezoek waren. We kregen wel eerst een sarong aan want dat is nu eenmaal verplicht.

Dag 4  4 barung2Dag 4 5 barung3Dag 4 6 barung4

Dag 4 7 sarongAangekomen op de compound, het ommuurde terrein waar deze familie woont, kregen we uitleg over de diverse gebouwen die er staan, zo staan er een aantal slaapgebouwen, is er een keukengebouw en een gebouw voor speciale ceremonies zoals bruiloften en crematies. De tempel was er een van middenklasse formaat met 5 goden waartoe ze kunnen bidden.

Dag 4 8 kokosnootNa deze uitleg gingen we even een kijkje nemen op de rijstvelden en kregen we uitleg over het irrigatiesysteem, weer terug op de compound kregen we een kokosnoot met kokoswater om te drinken, werd ons wat verteld over de traditioneleDag 4 9 workshop1 hanengevechten en gingen we zelf offermandjes maken en vullen volgens de Balinese gebruiken.

20180919_030747De volgende plek was de keuken waar de mannen uitleg gaven over kruiden en specerijen die ze gebruiken, er werd een milde sambal gemaakt en mochten hem ook gelijk proeven en op de bbq lagen overheerlijke saté stokjes. We mochten zelf natuurlijk ook kokkerellen en alles proeven.

Toen liepen we langs de stal waar de kippen, koeien en een varken zaten en even verderop waren wat oudere dames bezig om kokosolie te maken uit kokosmelk en er was er een bezig om koffie te branden en fijn te stampen.

IMG-20180919-WA0003De koeien werden van stal gehaald want er moest geploegd worden, ik wist niet dat je zo diep wegzakt in de modder in een rijstveld maar ik heb het nu zelf meegemaakt, ik mocht achter de koeien de ploeg IMG-20180919-WA0004sturen en zakte tot mijn knieën inde modder bij iedere stap die ik deed. Ik vond het geweldig.

IMG-20180918-WA0003IMG-20180918-WA0001Daarna kon ik rijst gaan planten maar dat is moeilijker dan het lijkt, de modder is niet stevig, het voelt aan alsof ik een stekje plant in modderig water en niet in aarde. Mijn stekjes vielen telkens om.

Dag 4 13 dans1Ondertussen was het toch wel tijd voor de lunch, we kregen eerst dans optreden van de dochtertjes uit deze familie, dit was leuk om te zien en ook dat ze van jongs af aan al zo goed de Balinese dans kunnen opvoeren.

Dag 4 14 etenDe lunch was goed met allerlei lekkernijen waar je normaal gesproken niet voor zou kiezen maar nu toch op at. En lekker dat het was. De borden waren ook erg mooi opgemaakt, een goed restaurant kan hier nog van leren.

Dag 4 15 dans2Na de lunch kregen we nog eenmaal een dans opvoering van een jonge vrouw en werden we uitgenodigd om mee te doen. Hier was de animo niet echt groot voor omdat we daar net even te stijf en stram voor zijn.

Helaas was dit de afsluiting van een leuke dag en moesten we weer afscheid nemen van deze mensen, vanavond zullen wij zeker lekker slapen.

1. Irma:
    19 september 2018
    Wouw. Wat een vakantie en een belevenissen. Top hoor.👍
  2. Simone:
    19 september 2018
    Weer een mooie excursie mee gemaakt! Ziet er leuk uit!
  3. Kelsey:
    20 september 2018